
El
recull de poemes de Magdalena Gelabert resultà ser un sorpresa per a molts, ja
que es coneixia, sobretot, la seva tasca d’investigadora. Gelabert, amb Dona sàpiens, inicià el seu camí dins la
poètica.
Gelabert
escriu en sonets, una forma que sembla antiga i massa artificial, i els dota
d’agilitat lingüística, espontaneïtat i oralitat en versos com “Es casà amb Hefest, lleig com un dimoni”,
que fan que la lectura sigui amena, senzilla i fàcil d’entendre.
El
llibre es divideix en diferents temes: Vida, Deesses, Personatges, Sentiments i
Poetes. En ells s’hi veu com l’essència femenina ha estat la creadora del món,
l’inici de tota història “femenina fou,
la primera cèl·lula”, i com la feminitat ha conviscut i lluitat dins un món
controlat pel masculí. Hi veiem una visió pròpia de la dona en sentit general, de
la seva història o de la representació que se n’ha fet. L’autora crea una forma
molt sincera de conèixer la geografia femenina.
Hi
trobem les diferents etapes de la dona al llarg de l’existència, de manera que
podem veure els canvis: del pas de la innocència “la petita passeja de la mà / just emet mots i sons sense aturall” a
la maduresa “sola entre dubtes l’esperit
constreny”, passant per l’arribada dels infants i la por que comporta “El miracle sura malgrat la por” i la fi
de la vida, quan ja és font de coneixements i quasi divinitzada pels néts “revela veritats, parca romana”. També
hi ha la denúncia de Gelabert envers aquesta valoració tardana de la dona, com
al poema “Joana d’Arc” “canonitzada massa
tard” o denunciant directament el tractament de la història com a “Anna
Frank” “condició humana, n’ets capaç?”
o “Marie Curie” “Vetada a Cracòvia per
ser dona”. Ens mostra els sentiments, on la feminitat es manifesta amb més
claredat i força, sempre retratats des del punt de vista humà i planer, sense
anar-se’n a la idealització. Cal destacar, però, el recull Poetes, on hi ha
presents moltes de les escriptores que han lluitat per a poder escriure al
llarg de la història, com Maria Mercè Marçal o Verònica Franco, i ens mostren que
esdevenen una forma d’entendre i relacionar-se amb el món o l’època que
visqueren.
Magdalena
Gelabert ens mostra la dona lluitadora, que s’alça dins un món que fins fa poc
ha estat sempre masculí, per tal de donar a conèixer una nova visó del món. Al
cap i a la fi, resulta quasi impossible no veure a l’autora dins el text,
l’estudiosa i treballadora incansable, capaç de portar a terme tasques
titàniques i, alhora, ser capaç d’explicar el mateix concepte a l’infant més
petit i al catedràtic més important. Podríem parlar, doncs, d’una de les
característiques de la literatura actual, la proximitat amb l’autor. Amb Dona sàpiens, Gelabert ha iniciat un
camí nou dins la poètica que ha demostrat dominar i, segurament, donarà nous
fruits.
* Fotografia: segurament no fa falta
dir-ho, la Venus de Melos, al museu del Louvre, Paris.
Referència bibliogràfica: Gelabert i
Miró, M. Magdalena (2012) Dona
sàpiens. Palma: Lleonard
Muntaner
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada